Tuttar med mjölk.

Datum:2008-05-09 Tid:16:48:35
Jag fick frågorna hur gammal jag är och när jag fick reda på att jag var gravid.
Jag är 18 år, fyller 19 den 5 Augusti. Jag visste att jag var gravid när jag fyllde
18 förra året, dock hade jag inte gjort något test och min mens skulle inte
komma förens veckan efter. Jag hade en känsla, jag bara visste att jag var
gravid, de går inte riktigt att beskriva. Jag sa till M, Hanna och några fler att
jag trodde att jag var det. Den 12 Augusti, då min mens skulle kommit så
köpte vi 2 test och båda visade ett tydligt plus. Jag & M pratade igenom de
hela och beslutade oss för att behålla bebisen i mig, något som jag inte
ångrat en sekund. Utan får lite ångest när jag tänker på att vi hade ett val att
tabort Ellicka i magen.

När jag var gravid såg jag en tidining på mödravårscentralen, Ammningsnytt.
En tidingt jag tyckte var vädligt rolig att de ens fanns. Varför göra en tidining
varje månad som enbart handlar om ammning. Vad finns de egentligen att
skriva om ammning varje månad mer än: 'Bebisen suger på tutten och får i
sig mjölk. Ibland har man tvillingar och då får dom dela på tuttarna.'  Mer än
så trodde jag inte de fanns om ammning. Men nu när jag gett mig in i amm-
ningsdjunglen så förstår jag faktiskt varför tidningen kan komma en gång
i månaden, och varför ammningscentralen finns, för det är skitsvårt att amma.
Varje dag nu övar jag mer och mer på att sitta upp och amma, och de går
verkligen åt helvete varjegång. Jag placerar Ellicka i famnen och förösker
göra så hon når tutten bra, jag förösker slappna av som man ska. Men när
jag gör de så märker jag hur armarna glider längre och längre ner, och
Ellicka når inte längre tutten. Så jag förösker desperat pricka in tutten i
hennes mun, samtidigt som hon skriker och sparkar. Och hon lyckas alltid
sparka till i min mage eller på den andra tutten, som i sin tur reagerar med
att spruta små stålar mjölk åt alla håll. Antingen sprutar den ner hela mig,
hela Ellicka eller allt runt omkring. Samtidigt som detta sker så lyckas Ellicka
nudda den andra tutten som regerar lika dant som den andra, genom att
spruta. Och sådär håller de på för oss varje dag. Där sitter jag med min lilla
tjej i famnen, samtidigt som hon gallskriker och håller på att glida ur mitt grepp
för att hon inte kan ligga still. Och vå båda är alldeles dyblöta av bröstmjölk.
Så med detta måste jag säga att jag förstår Ammningsnytt och att dom måste
ha en hel del läsare. Och jag tycker de är jättebra att ammningscentralen finns,
eftersom jag säkert kommer behöva ringa dit någongång.

Nu ska jag och M föröska passa på att spela lite wow medans Ellicka faktiskt
sover. Eller så kanske de blir en promenad, vem vet?

Kommentarer
Postat av: catie

jag tror jag har den där känslan, just precis nu.
jag är 16 år, och det här är det absolut läskigaste jag varit med om.
nu är du den första som vet, men jag hoppas att vi har fel..

jag beundrar dig för att du vågade ha henne kvar, och jag har själv alltid sagt att om jag skulle bli gravid så skulle jag behålla det.
men nu.. jag kan bara säga att jag beundrar dig, men jag är rädd och inte lika stark som du.

2008-05-09 @ 18:46:21
URL: http://catieeklund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0