Barnmorskan & vecka 38.

Datum:2008-03-28 Tid:13:14:52
Här sitter jag och äter uppvärmd fiskgratäng från gårdagen. Brände såklart
fingrarna på tallriken när jag skulle ta ut maten från micron. Sedan när jag väl
skulle ta första tuggan var maten jättevarm och jag brände såklart tungan.
Jag är iaf vrålhungirg och har hällt på fusk citron i hopp om att maten ska bli
lite svalare. Sedan har jag såklart ett stort glas vatten brevid om de skulle börja
brinna i munnen på mig.

Hos BM idag gick allt bra och snabbt. Pratade lite snabbt om bristningarna jag
fått. Hon sa att även fast de är hormonellt är de bra att smörja. Så de får jag helt
enkelt fortsätta med. Vi kollade blodtryck som såg jättebra ut. Fick höra Skruttens
hjärta som slog så fint. Vi mätte magen och SF-måttet låg på 35cm, alltså har
jag växt 2cm på 2 veckor. Skrutten var nästan helt fixerad. Mitt blodvärde har ökat
med ca 12, och de är skitbra eftersom jag haft jättedåligt. (Så att missbruka ätor
med M lönar sig.) Jag fick även väga mig och till min chock vägde jag hela 77kg!
Alltså har jag gått upp 19kg sedan jag blev gravid. Inte konstigt på att jag tycker att
allt är jobbigt. Att mina ben är möra hela tiden och att de är en mardröm att komma
ur sängen.

Och min huvudvärk berode troligvtis på att jag aldrig blir ordentligt utvilad. Utan
måste vila ännu mer(?!). Jag som tycker jag är som en kubbad säl hela tiden.
Men eftersom nattsömnen blir störd av alla kissepauser och att min kropp domnar
bort på den sidan jag sover på så blir väl jag aldrig utvilad. Så vatten och vila är
som står på mitt schema.
Något som även står på mitt schema nu är 4 tider till BM. En gång i veckan ska jag
dit och göra allt som jag annars gör. Så de är bara att acceptera, bebisen kommer
inte komma ut förens efter v.42. H*n kommer ligga där tills jag blir igångsatt.
Eller så kommer jag förbli gravid och plöja fram med min mage.

Vecka 38:



Vid varje Mvc-besök görs de vanliga rutinkontrollerna av ditt blodvärde, blodtryck,
barnets hjärtfrekvens, position och tillväxt. En del kvinnor upplever att de känner
sig nedstämda mot slutet av graviditeten
. Orsakerna kan vara en mängd olika
saker: oro inför förlossningen, trötthet på grund av sömnbrist och längtan efter att
graviditeten ska vara över. Försök att få tid för dig själv och tala med din barnmorska
på MVC. Mot slutet av graviditeten undersöker barnmorskan hur barnet ligger och
för omföderskor vars barn inte fixerat sig, är det inte ovanligt att det sker först när
värkarna börjat. Många kvinnor upplever en surrande känsla i slidan när barnets
huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten
och ev. obehag när man sätter sig
för snabbt på en hård stol.

Barnet är ca 36 cm från huvud till stjärt och vikten ungefär 3,2 kg. Barnet vikt ökar
snabbt. Det kan växa med upp till 28 g om dagen. Barnet rör sig mindre nu. De
stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. Alla inre
organ är färdigbildade och i tarmarna finns en grönsvart, klibbig avfallssubstans
som kallas barnbeck eller mekonium. Det består av utsöndringar från matsmält-
ningssystemet blandat med lanugohår, gallpigment och celler från tarmväggen.
Barnbecket kommer att tömmas ut antingen före eller efter födseln.

Vid det här laget kan din barnmorska förmodligen säga på ett ungefär hur stort
barnet är. Men glöm inte att det bara är en uppskattning. Exakt hur stort barnet är
kan ingen säga innan det föds. Nu börjar moderkakan åldras och dess uppdrag
att förse ditt barn med näring är snart avslutat.
Då den blir sämre på att överföra
näringsämnen så kan det finnas blodklumpar och förkalkade fläckar på dess utsida.


image190

Kommentarer
Postat av: anna

har det blivit bebis?

2008-04-01 @ 12:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0