Zonterapi?

Datum:2008-07-24 Tid:04:03:44
Ellicka har varit super duktig hela dagen. Varit vaken och pigg längre stunder. Hon var
med i stan och var bara gnällig lite, men tror att de berode på värmen.
Hon somnade en stund på vägen hem med vakna direkt när jag bar inne henne i
lägenheten. Sedan var hon vaken en stund för att somna vid kvart över 9. Vaknade en
timma senare och skrek lite, men de visade sig bara att hon var trött. För direkt när jag
tog henne i famnen och bar på henne i 5 minuter som kände man hur tung hon blev,
och direkt när jag la nere henne i sängen så slöt hon ögonen och somnade. Så sov
hon till klockan 1 ungefär. Vakna för att äta och prata lite, sedan somnade hon själv,
något som hon har blivit jätteduktig på.

Problemet är nu att jag sitter uppe alldeles ensam. M sover också. Men jag kan bara
inte somna. Jag vill inte vrida till min dygnrythm igen, men de ser inte ut som jag har
något val. Jag har tillbaka mina problem jag haft i år, något som jag knappt kände av
som gravid, men så fort Ellicka ploppade ut som kom dom tillbaka.
Jag får domningar och stickingar i kroppen, speciellt i min vänstra arm & hand.
Antingen är handen jättevarm eller iskall. Men de känns som en klump och jag får
svårt att använda den. Den hänger inte ritkigt med.
Sedan problemet som är värst och mest obehagligt är mina sväljsvårigheter och
min ömmande hals. Jag får knappt ner mitt saliv, känns som hela halsen ska gå
sönder eller som om de ska fasta. Hur jag än förösker är den en plåga varje sväljning
jag gör. Jag blir ju hypernervös och är ju övertygad om att jag har mun/magcancer.
Dessa är ju problem har jag sökt hos läkare om och om igen för att alltid får samma
svar: "De är inget fel på dig. Du är stressad och orolig, försök lugna
ner dig lite så ska du se att detta löser sig."


Grejen är att jag inte har något direkt jobbigt liv, jag är lung och mammaledig. Jag
förösker slappna. Men tydligen vill inte min kropp. Och detta är en fruktansvärd
plåga. De är jobbigt nog att inte kunna sova, men att sedan känna av all annan skit
när man ligger och förösker somna är jättehemskt.
Jag har blivit erbjuden sömntabletter och insomningstabletter för att detta ska lindras,
för att jag ska kunna somna och slappna av. Men jag har aldrig velat ta sömntabletter,
och insomningstabletter är jag inget fan av. Och nu när jag ammar och har hand om
Ellicka är ju de inte ens på tal.

Något som jag vill testa, som nästan känns som en sista utväg för mig. Som ett hopp
för man hört så mycket gott om de är zonterapi. Men nackdelerana är ju att de inte är
så många som gör de i Borås. Och de är svindyrt, speciellt eftersom att man helst ska
gå några gånger på detta för att få resultat.
Sedan att M inte tror på detta ett skvapp skulle ju inte underlätta. Han skulle ju inte gå
med på att slänga pengar på att någon galen tant skulle trycka, klämma och massera
saker på min kropp.
Men om detta är mitt sista chans att slippa allt känns de ändå värt det. Dels för min
skull, och dels för Ellicka. Jag vill ju vara "frisk" för att kunna tahand om henne på bästa
möjliga sätt. Och bästa möjliga sätt är ju inte att sitta vaken hela nätterna med
sväljningsvårigheter, domningar och känslan av att snart kommer jag dö en plågsam död.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Har aldrig testat zonterapi själv men hört att folk fått jättebra resultat. Tyvärr snordyrt. Men ta en fundering. Det kan ju vara värt det om det blir bättre av det.

2008-07-24 @ 08:51:25
URL: http://wessand.blogg.se/
Postat av: elin

det där med att du får domningar och stickningar i händerna fick jag också när jag var gravid. har det fortfarande.

det heter något, kommer inte ihåg vad, och det brukar försvinna med tiden.

2008-07-24 @ 10:00:11
URL: http://elinelversson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0