29 Februari.

Datum:2008-02-29 Tid:09:58:38
Känner mig fortfarande hängig idag. Känner mig jävligt usel som började bråka
med M de första jag gjorde i morses. Kan inte hjälpa det. Men när man är så trött,
och inte fått någon riktigt sömn och blir väckt när man äntligen lyckats slumra till,
så väcker han mig och börjar bröta. Tänder lampor och frågar frågor.
Jag vet att han är redig som går upp jättetidigt och jobbar, något som jag inte gör.
Men de vore skönt att för en gångs skull få vara utvilad.

Äter frukost just nu. Havregrynsgröt och smörgåsar med en rejält kopp te. Filmen
Festival är på i bakrunden, förstår inte varför. Den är väl inte bra?
Ska börja fixa iordning mig så fort jag ätit upp. Ska ner till Barnmorskan idag.
Får se om hon har något att säga om varför jag mår som jag mår.

Vecka 34:



Vid varje besök framöver mäter man på de flesta MVC blodtryck och urinprov.
Däremellan mäter man ditt blodvärde samt blodsocker. Barnets hjärtfrekvens
fortsätter barnmorskan att följa kontinuerligt, med start runt v.25 och fram till
förlossningen. Nu kanske du märker att dina ringar inte passar längre, att händer
och fötter svullnar, detta beror på att vätska samlas i kroppen.
Tänk på att inte
förvärra det med att använda åtsittande kläder som bromsar blodflödet. Din
kropp har ökat mängden blod med 50 % under graviditetens två
första tredjedelar
men från vecka 34 håller sig blodmängden konstant fram till
förlossningen. Omkring denna vecka är moderkakan fullmogen och därefter
börjar den åldras.


Barnet är ca 32 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 2,3 kg.
Det kan skilja på ljus och mörker. Om solen skulle lysa på magen kommer barnet
att bada i ett rött sken. Naglarna på de pyttesmå fingertopparna är vassa. Nu kan
barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar.
Det är för stort att
flyta omkring i fostervattnet och rörelserna blir större och långsammare. Ibland kan
en del barn fixera huvudet i denna vecka, det vill säga lägga sig tillrätta i
bäckenöppningen. Ungefär 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen
ned mot bäckenöppningen s.k. sätesbjudning/fotbjudning
. Då är det möjligt att
en läkare försöker få fostret att vända sig rätt i livmodern, men det sker först i vecka
37 och kallas yttre vändning. Läkaren försöker då genom försiktig massage av buken
förmå barnet att göra en kullerbytta i magen. Detta sker i regel på sjukhus under
övervakning av mor och barn. Är det tvillingar som ni väntar kanske bara ett av barnen
lägger sig med huvudet mot bäckenöppningen, medan syskonet lägger sig intill.

image154

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0