Paket och vecka 40.

Datum:2008-04-11 Tid:13:13:01
Vaknade idag och var inte alls på humör. Var så kissenödig att jag verkligen
hade ont. Sean var näsan helt igen täppt och jag hade min vanliga huvudvärk.
När jag kom ut från badrummet för att springa tillbaka till sängen stod M och
pratade i telefon och höll upp ett paket som kommit med posten idag.
Så jag och la mig på sängen, öppnade paketet som var från Linnea. I paketet
låg ett sött kort och fina babykläder som genast gjorde mig på bättre humör.
Tack Linnea!
Ska ta kort på kläderna senare hade jag tänkt mig. Dom var verkligen ur gulliga.

Idag går jag in i v.40 och de är 7 dagar kvar till BF. Och jag undrar varför bebisen
inte kan komma nu? Liksom, förstår Skrutten inte att en vecka till är inget roligt
att lika kvar i magen. De kommer bara vara trångt. Tycker att Skrutten ska komma
idag.

Nu ska jag äta frukost.

Vecka 40:




Nu är du inne i den vecka då du förväntas föda, men i själva verket är det bara
ca 5 procent av alla barn som föds på den beräknade nedkomstdagen
. Du
får räkna med plus/minus två veckor och de flesta föder efter det beräknade
datumet. Om du går in i vecka 41, fortsätter du dina kontroller hos MVC som
vanligt och i vecka 42 görs en extra kontroll på sjukhus med ultraljud för att
kontrollera att både mor och barn mår bra. Ibland kan det behövas hjälp med
att sätta igån förlossningen
, då sköts det på förlossningen/BB. Din kropp är
förberedd med en uppmjukad och delvis öppnad livmoderhals och snart
kommer barnet att vara i dina armar.

Ditt barn är nu ca 38 cm långt från huvud till stjärt och ungefär 50 cm från topp
till tå. Det är nu redo att lämna sin trygga tillvaro i livmodern och börja sitt nya liv
utanför. Det kommer att behöva all din kärlek och omvårdnad. Barnet är utrustat
med över sjuttio olika reflexer, nästan allt fosterfett är borta och 15 procent av
kroppen består av fett. Moderkakan lossnar från livmoderväggen vid födseln
och navelsträngen slutar fungera samtidigt som barnet tar sina första andetag
.
När dessa första andetag tas, utlöser det vissa förändringar i hjärta och artärer
som gör att blod leds till lungorna. Dina graviditetshormoner kan påverka det
nyfödda barnet.
Både pojkar och flickor kan ha svullna bröstvårtor och det kan
till och med innehålla små mängder mjölk. Även könsorganen kan vara påverkade
 - blygdläpparna hos flickor och pungen hos pojkar kan vara förstorade. Det är
normala avvikelser och försvinner efter ett kort tag. Det lilla barnet har vid födseln
inte mindre än 300 ben i kroppen, medan vuxna har 206. Det beror på att vissa ben
växer samman när barnet blir större.

Ungefär 6 - 12 veckor efter förlossningen brukar man träffa sin MVC-barnmorska
för efterkontroll.
Du ringer själv och beställer tid. Fundera gärna på om du behöver
någon typ av preventivmedel, om ni inte vill ha barn tätt! Amning är inget hundra
procentigt skydd.

Lycka till i framtiden.

image198

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0