Jamie Oliver.

Datum:2010-06-08 Tid:15:21:53
Med en senapsmacka i handen, och en stor kopp me te brevid sitter jag och ser
Jamie Oliver's program Hemma hos Jamie. Även fast killen precis lagade till en-
massa duvor, en riktigt obehagligt djur, så blir jag fruktansvär hungrig och sugen
på att gräva in mina tänder i dom där nakna fågelbrösten.



Det är något med Jamie. Jag lagar inte mat, jag bakar i bland. Men egentligen är
jag helt lost i köket. Mina planer blir alltid fel och rullar iväg på drift och det slutar
med en panna fyld med bränd pyttipanna. Matlagningsprogram är väl okej, men
jag kan inte komma ihåg något program jag faktiskt tittat på(alternativt några
avsnitt av Leila Bakar, men de är ju bakning, inte mat). Men jag minns att ända
sedan jag varit liten så har fastnat för alla olika av Jamies matlagningsprogram.

Jag vet att någon gång precis innan milleniumskiftet sände SVT Den nakna kocken,
och såvitt jag vet var det Jamies första matlagningsprogram. Jag minns att jag
som liten gillade det. Och varjegång under åren man råkat ramla över en repris
av det programet så blir jag alltid lika glad & intresserad.

Jag minns att för ett par år sedan sändes de i TV ett program som jag inte tror så
många svenskar tittade på, iaf inte svenskar i min omgivning, men jag vet att jag
verkligen fastnade för. Det var hur Jamie började föröska förbättra skolmaten i
Kidbrooke School, London Borough of Greenwich.

Ungarna på skolarna, som de flesta om jag förstår det rätt i England, äter onyttiga
skolluncher med friterat kött & pommes frites. Jamie satte ett förbud mot skol-
eleverna att äta "skräpmat" i skolan, något som inte gjorde ungarna nöjda.
Så Jamie fick en ralativt tuff start på skolan. Ungarna vägrade att äta maten han
lagade. Han gjorde även så att mattanterna fick mer jobb att göra när han började
introducera den nyttigare maten. Jamie behövede även överskrida deras tilldelade
matbugdet, som då låg på 7 pence per elev, som är cirka 4,33 svenska kr. Detta
gjorde att tanterna som jobbade i storköket hotade med att avgå.
Jamie drog då in en grupp från den Brittiska armen för att få dom att demonstrera
för damerna om hur man lagar mat kvickt och effektivt till många personer samtidigt.

Resultated som gav av Jamies kampanj, efter dom visat proragmet Jamie's School
Dinners, var att den Brittiska regerigen och deras dåvarande premiärminister Tony
Blair
lovade att ta några närmare steg att förbättra den Engelska skolmaten.
Även skrev 271, 677 människor på en namninsamling på webbsidan Feed me better.
Namlistan var inlämnad den 30 Mars 2005 på 10 Downing Street, som är premiär-
ministerns residens. Efter detta förbjöds skräpmat som bl.a Turkey Twizzlers i skol-
orna. Dom startade även en politisktgrupp som fick namnet School Food Trust, som
finns till i avsikt att ge råd och hjälpa till med att förbättra skolornas mat.

Hur denna snart 4 barnspappa kan hinna med och göra så mycket förundrar mig.
Han har skrivit 14 böcker, och blivit pupliserad i andra. Gjort en lång lista med tv-
program. Jamie har ett antal välgörenhetsresturanger runt om. Kjedan kallas för Fifteen.
Idén med dessa resturanger är att unga människor som har alkohol & drogproblem,
unga utan jobberfarenhet och hemlösa skulle få en chans och tro mer på sig själva. För
att så småningom få möjligheten att bli kockar.
Välgörenhetesresturanger som dessa ligger runt om i England, som London, Newquay,
Cornwall. Dom ligger även utspridda i världen, i bl.a Amsterdam och Melbourne.

Jag sitter kvar här brevid min urdruckna mugg med te. Min senaspsmacka ligger
torr och oäten. Jag önskar att jag hade samma känsla för matlagningen. Att jag har
samma känsla för något. Och även jag kunde ha samma passion eller intresse så att
även jag en dag kunde bli någon. Jag vill också kunna bli en person som gör mycket
för dels sig själv, sin familj så som för andra. Jag vill en dag också hamna i ett meni-
ngslöst blogginlägg någonstans i världen, i ett land som inte mitt. Där något skriver
"De är något med Anna", precis så som jag tycker. För låt oss alla erkänna... Det är
verkligen något med Jamie Oliver.



Theme musiken till Hemma hos Jamie.
Hemma hos Jamie går varje vardag i Kanal 5 kl 13:35.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0