14 Mars och Vecka 36.

Datum:2008-03-14 Tid:09:18:29
Vaknade när M's telefon ringde i morses. Kunde aldrig somna om sedan.
De var för ljust i rummet och magen skrek efter mat. Bebisen låg på något
konstigt sätt så jag fick knappt någon luft och hjärtat pumpade jättehårt. Låg
och drog mig i en halvtimma innan jag tröttnade och gick upp för att ta mig en
snabb dusch. När håret torkade passade jag på att slänga i mig lite havre-
grynsgröt, något som jag inte alls gillade idag. Åt bara upp halva tallriken
sedan började jag må illa och trodde jag skulle kräkas. Tog en koppe te så
jag inte skulle vara helt tom i magen, satte mig och kollade på 'Sydney White'
och plattade håret. (Jag blir alltid irriterad nu när jag plattar håret eftersom jag
inte har en ritkigt plattång, utan en jättegammal som inte gör håret riktigt rakt.)

Igår fick jag faktiskt alla bebiskläder tvättade. Så jag och M har packat ner alla
bebiskläderna i BB-väskan som vi ska ha med oss. Blev för de mesta vita kläder,
men lite färgklickat fanns de ändå här och där. Men de är så svårt att välja färger
när man inte vet om de är en pojk eller tös där inne. Packade även ner lite kläder
till mig & M om de skulle hända något snart. Så slipper vi stå där som höns och
inte veta vad vi ska ha med oss, eller inte veta om det finns några kläder till oss
som är rena.

Snart ska jag byta om och fixa iordning mig. Ska hämta påslakanen till spjäl-
sängen som hänger på torkning nere i tvättstugan. Sedan bär de av till stan för
att möta upp M för att gå till barnmorskan. Vi ska snacka om förlossningen idag,
om jag förstod BM Åsa rätt sist. Sedan ska vi väll göra de vanliga sakerna, väga,
mäta magen, kolla HB och mäta blodtryck, lyssna på bebisens hjärtljud. Så får vi
väl se om magen växt något sedan v.34. De känns så iaf.

Vecka 36:



Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan
vecka
. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäcken-
öppningen nu. Magen sjunker ner och det blir lättare att andas men du kanske
behöver kissa oftare.

Nattsömnen blir ofta avbruten då du behöver ändra läge med kroppen.
Det kan hända att du även drömmer mycket och att drömmarna är ovanligt livliga.
Många är de tankar som du bearbetar inför förlossningen och den nya familjen.

Barnet är i princip helt fullgånget och väger ca 2,8 kg. Längden är ungefär 34
cm
från huvud till stjärt. De sista veckorna ska barnet äta upp sig för att klara
livet utanför livmodern. Vid det här laget har du märkt att barnets rörelser har
förändrats
, vilket beror på att det är trångt i livmodern. Du känner antagligen
bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten
och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som
kraftfullare och tydligare
. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl
som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag
förflyta utan några livstecken från barnet
. Kontakta din MVC inom 72timmar om
rörelserna minskar i antal
. De sista veckorna kan vara tröttsamma. Ditt barn kommer
att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.

image178

Kommentarer
Postat av: Therese

Ja det börjar närma sig, spännande!Vad bra att ni har packat väskan redan nu.Då Tyra kom fick Robert irra runt och plocka ihop den medans jag hade värkar i duschen i V 38. Vad tänker du om förlossningen?Det är det bästa och mest magiska du och din kille kommer vara med om och även om det gör ont så skulle jag kunna göra det 100 gånger om för det är en t o t a l lycka då underverket ligger på bröstet!
Ha det gott och trevlig helg!
Kramar

2008-03-14 @ 11:36:03
URL: http://familyliving.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0