Vecka 30.

Datum:2008-02-02 Tid:17:43:07


Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen
. Barnets tyngd kan kännas
som den försvårar balansen och frestar på ryggen. Många kvinnor känner
sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig.
Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med
varje andetag, eftersom du
också andas för ditt barn. Känner du oro inför
förlossningen bör du ta upp det på MVC.

Kanske känner du att du vill spendera mer tid hemma nu i slutet av graviditeten.

Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ungefär 27 cm långt från huvud till stjärt. Den
tidiga kroppsbehåringen - lanugohår - börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån
finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet
blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock.
Benmärgen har till
uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern.
Skelettet
hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. En del barn börjar
redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången.
Det är den vanligaste och
enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck
mot bäckenbotten
, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart. Barnet är
mycket medvetet om förvärkarna även om du inte märker dem.


image101

Kommentarer
Postat av: Josie

Ja absolut, men jag tror jag vet vem det är. En gammal vän till mig. Varför vi inte är vänner längre är allra mestadels för att hon anklagade mig för att ha lånat eller "stulit" flera hundra kronor av henne. Vilket jag inte hade. Efter det hyser vi verkligen agg mot varandra som du kanske förstår. Men det låter som den personen på hennes sätt att skriva. Du kanske tycker jag är "dum" som skriver det, men det var så det var och jag är en ganska rak människa. Jag förstår inte varför hon envisas med att jag inte kan ha lärt mig att skriva som jag gör=S Om det är så fel att skriva så, så hade väl läraren helt fel hon med, men jag har aldrig någonsin fått ett fel i mina svenskauppsatser för att jag har skrivigt så. Hoppas att hon slutar snart iallafall. Tack för att du skrev en liten stödjande komentar iallafall, det känns alltid bra =)
Jag hoppas att det går bra med magen och att allt är mys =) (Har inte läst din blogg nått, än=) )

2008-02-03 @ 00:06:21
URL: http://JosieJoos.blogg.se
Postat av: jonna a.k.a luddes mamma

åh, mys :)

2008-02-03 @ 09:16:01
URL: http://jonnalantz.blogg.se
Postat av: Cassie

grattis till bebisen, vet ni kön?

2008-02-03 @ 13:29:45
URL: http://cassie92.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0