Eftermiddag 4 Juni.

Datum:2010-06-04 Tid:18:45:36
Hemma hemma hemma. Det är precis jättevarmt och jättesomrigt. Utanför doftar det
syren och dom svala sommarvindarna så sköna!

Mormors begravning var jättefin. Väldigt intim i ett litet kapell i Toarp utanför Borås.
Ellicka höll sig helt ok lugn, men tanke på att hon faktiskt bara är nyfyllda 2 år. Hon
sprang lite mellan mig, sin morfar & mormor och sina morbröder. När vi sjöng(jag
läste nog mer än sjöng), så "sjöng" Ellicka med. Hon luktade på rosorna, som hon
tyckte lukta illa. Men engligt mig och alla andra luktade rosorna vi skulle lägga på
mormors kista gott.

Efter 3 psalmer, som förövrigt var detsamma som vi sjöng på min mammas begraving
1992, ett tal & några böner av prästen så reste vi oss alla för säga ett sista farväl.
Vi gick fram, la våra rosor. Ellicka la sig med hjälp av morbror sin ros och hon vika
hejdå till kistan.

Jag tyckte detta var det perfekta avslut för lilla mormor. Prästen urgulliga tal om
mormor och morfar var väldigt personligt. Och jag tror om mormor skulle sett(eller
alternativt sett?) skulle vara väldigt nöjd.

Men det måste varit väldigt svårt för morfar. Mormor och morfar har känt varann
i 70 år. Och gifte sig 1943. Så dom har verkligen haft ett liv tillsammans. Dom fick 3
barn, förlorat ett(min mamma). Dom har 6 barnbarn och 1 barnsbarnsbarn.
Jag hoppas verkligen inte morfar kommer att gå ner sig nu, men jag förstår verkli-
gen om han skulle göra det. Kan inte vara lätt att förlorar den man älskar mest.
Den man verkligen delat all gläjde och sorg tillsammans med. Det måste vara
väldigt tomt för lilla morfar nu.

Efter begravningen var det fika hemma hos min far & Eva. Min kusins sambo hade
bakat jättegoda smörgåstårtor.
Det var väldigt trevligt att träffa min mammas sida av släkten. Det händer ju inte
ofta, och det var verkligen många många år sedan jag såg dem sist. Men att träffa
min kusin Erika, som numera bor i Stockholm. Min morbror + fru och min moster
och såklart morfar Arne var jättetrevligt.

Nu verkar det som jag ska se på lite film. Har lyckats fiska hem min kära gamla VHS
spelare från pappa. Dock verkar det som den pajjat, som allt jag har gör.
Annars får det väl bli att kolla på Gilmore girls eller något annat jag redan sett 1
miljard ggr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0