Fredag och v.37.

Datum:2008-03-21 Tid:11:02:30
Så var de långfredagen. Sitter här och äter en bit tårta som M hade med sig hem
från jobbet igår. Den är väldigt god, men mår illa av allt socker och grädden. De
satt en liten gul kyckling i marzipan på tårtan, men jag kunde inte mer att äta upp
den. Så nu har jag dåligt samvete när jag kollar på den ensamma kyckling i tårt-
förpackningen, för nu måste jag slänga honom. Känns ledsamt.

Snart ska jag ta på mig och fixa iordning mig. Jag & M ska promenera i snövädret
till stan. Klockan 20 i 12 ska möta Fia på busstorget för att ta bussen upp tills Hanna.
Lite påsklunch har Hanna bokat in med mig, Fia, Paaso & Linn. Men nu verkar ingen
riktigt vara säker på hur de ska bli, eftersom ingen pratat med Hanna. Men vi åker
väl upp en ändå har vi sagt, så får vi väl överaska Hanna om hon glömt bort det.

Idag gick jag in i v.37, alltså är de bara 3 veckor kvar. Det är 27 dagar exakt till BF.
Helt otroligt. Och 3 veckor tidigare är inget ovanligt att föda, och barnet anses vara
fullgånget nu. Så egentligen kan de bli bebis när som helst. Eller så kommer den
komma om 5 veckor, alltså 2 veckor övertid. Kanske lite jobbigt iofs att föda nu när
de är sådant snöväder. Skulle inte förvåna mig om Skrutten får för sig att titta ut på
Söndag, för då fyller min pappa år. Och folk i våran familj verkar gilla att dela födelse-
dagar, så varför skulle Skrutten göra något undantag? (Iofs är de mer ett önskan
av mig att Skrutten ska komma ut nu.)

Fruksot nu med en kopp te nu.

Vecka 37:



Du fortsätter att gå på kontroll varje eller varannan vecka. Barnets vikt och position
kontrolleras vid varje MVC-besök. Den här veckan är en lämplig tid att gå på
studiebesök på den förlossningsavdelning
där du tänker föda. Nu är
det vanligt att känna förvärkar
. Livmodern blir hård i ungefär 30 sekunder och
sedan slappnar den av. Dessa sammandragningar ska inte göra ont. Ofta stiger
nu känslan av spänning och förväntan ju närmare förlossningen du kommer.

Barnet är ca 35 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 3 kg. Nu betraktas
barnet som fullgånget och är redo för sin resa till livet utanför livmodern. Om barnet
ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Det
vill säga en läkare försöker genom mild massage att vända barnet så huvudet ligger
nedåt mot bäckenöppningen. Får du värkar i denna vecka försöker man inte hindra
förlossningen från att komma igång.
Det finns forskning som tyder på att barnet själv
producerar hormoner vilket signalerar att det är för trångt och det leder till start av värkar.

Under graviditetens större del har barnet förlitat sig på dig för att slippa infektioner,
men under tiden har hon eller han också byggt upp sitt eget immunsystem. Efter födseln
fortsätter detta att utvecklas och stärks även genom amning. Den första mjölken som
kommer ur dina bröst kallas råmjölk och är rik på näring och antikroppar. Den
egentliga modersmjölken kommer igång två - tre dygn efter förlossningen med hjälp
av barnets aktiva sugande på brösten. Mjölken är näringsmässigt väl sammansatt, ger
ett bra skydd mot infektioner och stärker barnets immunförsvar. Barnet brukar nu träna
sig på att andas men eftersom det varken har luft i eller utanför lungorna resulterar
detta ofta i fostervatten i strupen med hicka som följd.
Detta är helt normalt och inget
att oroa sig för.

Nu kan det vara bra att börja planera BBväskan, saker som är bra att ha med till BB.
Det är alltid skönt att ha den färdigpackad så har man en mindre sak att oroa sig för när
det är dags att åka in!

image187

Kommentarer
Postat av: leijasmamma

svar; nej han är inte hennes biologiska pappa. ja, han är helt underbar med henne. det är fantastiskt att han har tagit det ansvar han gör :D jag är lyckligt lottad! :D

2008-03-21 @ 13:23:33
URL: http://nadja92.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0